رشتهی پروتزهای دندانی، ناشناسی پنجاه ساله!!!!!!!
هر رشته ی تحصیلی و در ادامه آن حرفه و پیشه ی مرتبط با آن دارای یک تعریف و شرح وظایف است. هر فردی نیز برای رشته ی خودش یک تعریف و ذهنیتی دارد، تعریف ها و ذهنیت ها به سان بیشتر قوانین روان شناختی یک ریشه ی ذاتی- درونی و یک ریشه ی اکتسابی دارد. صبر کنید! صبر کنید! بگذارید بیشتر توضیح بدهم، قبل از ورود خودم به دانشگاه، آن هم دانشگاهی که همیشه آرزوی تحصیل در آن را داشتم یعنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رشته ی پروتزهای دندانی، مثل همه دانشجویان هم ورودی خودم، ذهنیتی که از ریشه ی درونی ما منشا می گرفت تصویر و و تعریفی از این رشته ما می داد، مانند: این رشته شبیه دندانپزشکی هستش، یا بعد از اتمام این رشته می توان وارد رشته دندانپزشکی و ادامه تحصیل در آن شد و یا این که رشته پروتزهای دندانی یک رشته ی درجه دو و کم ارزش است که فقط کارش محدود به ساختن دندان مصنوعی است ولاغیر....
اما واقعیت شاید این است که به دلیل خاص بودن رشته ی ما در گروه علوم پزشکی و معروف نبودن زیاد رشته مانند پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی، که صد البته مقصر اصلی عدم شناخت درست رشته نیز ما فارغ التحصیلان این رشته هستیم، چنین شرایط نامطلوبی حاصل شده است و نتیجه آن این ذهنیت های غلط است که در ذهن افراد پیش از ورود، شکل می گیرد.
حالا برسیم به آن ذهنیت و تعریفی که بعد از 6 و یا 7 سال بودن در این رشته برایمان به وجود آورده است، منظورم همان ریشه ی اکتسابی آن است، رشته ی پروتزهای دندانی را می توان جز معدود رشته های کارشناسی علوم پزشکی دانست که آمیخته ای از علم و هنر است، علم ساخت پروتز، دندانپزشکی و شناخت خواص شیمیایی و فیزیکی مواد ،توأمان با هم، و هنر دستان توانمند و آفریننده ما است، که نیاز فراوان به ذهن خلاق و با توان تصویرسازی سه بعدی دارد.
رشته پروتزهای دندانی را می توان به 6 شاخه ی اصلی و تخصصی از نظر فعالیت و شاخه کاری تقسیم کرد:
1) ساخت پروتزهای متحرک پارسیل و اتچمنت
2) ساخت پروتزهای متحرک کامل و اوردنچر
3) ساخت پروتزهای ثابت و ایمپلنت و استنت های جراحی
4) ساخت پلاک ها، اصلاح کننده های اکلوژن و دستگاه های متحرک ارتودنسی
5) ساخت پروتزهای ماگزیلوفاشیال(فکی و صورتی) مانند چشم، گوش، مسدود کننده ها و ...
6) مواد دندانی و فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی
متاسفانه بر خلاف کشورهای دیگر که بسیار به مورد آخر و حضور دانش آموختگان رشته پروتزهای دندانی در گروه های تحقیقاتی خود بها می دهند، در کشور ما کاملا گروه ما را در این زمینه نادیده گرفته اند، که امیدواریم در آینده ای نزدیک با نشان دادن شایستگی هایمان، حضورمان در چنین محافل علمی نیز پر رنگ تر شود. همچنین رشته ما به دلایل منطقی و غیر منطقی مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است که مجال بررسی آن اکنون فراهم نیست و همین دلایل باعث شده رشته ی پروتزهای دندانی در کشورمان ایران تا به امروز جایگاه واقعی خودش را مانند سایر کشورهای پیشرفته و حتی همسایگان کشورمان پیدا نکرده باشد، که مثال واضح آن می تواند مقاطع علمی این رشته باشد که به درجه کارشناسی ارشد و دکترای PHD به صورت مشترک با مواد دندانی در این کشور ها رسیده است.
و اما پیشنهاد من جهت برون رفت از وضعیت نا مناسب فعلی به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی بزرگ پروتزهای دندانی و لابراتواری کشور برای دانشجویان این رشته به خصوص دانشجویان جدیدالورود که مقدمشان را ارج می نهیم، این است که، ما نیازمند یک جهش فرهنگی در اخلاق حرفه ای و یک فعالیت علمی گسترده در حد کشورهای دیگر هستیم. انجام فعالیت های علمی نظیر: ترجمه مقالات، تألیف مقالات، حضور در تیم های تحقیقاتی، سخنرانی و حضور فعال در محافل علمی و ... همه و همه راه هایی است تا شایستگی های علمی فردی و جمعی خودمان را به اثبات برسانیم. دوستان من به نظر من هیچ چیزی مانند حرکت علمی به ارتقا علمی و تحصیلی و رسیدن به جایگاه واقعی این رشته کمک نخواهد کرد.
و حرف آخر این که برای حرفه و رشته ی پروتزهای دندانی ارزش قائل باشیم و با حفظ حریم لابراتوار و شناخت چارچوب آن و عدم ورود به کارهای کلینیکی و با حفظ غرور کاری به تعامل صحیح و مثبت با همکاران دندانپزشک و دانشجویان این رشته در دانشکده ها بپردازیم و اسیر حرف هایی که از گذشته تا به امروز ادامه پیدا کرده نشویم، که نسل ما برای تغییر آمده است.
پایان
فرید هاشمنژاد
دبیر اسبق نهاد دانشجویان پروتزهای دندانی
و مربی آموزشکده پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی
در این پست برای دوستان عزیز نمونه ای از عنوان مقاله که در سمینار اول ارائه شد رو قرار دادیم.
لطفا برای ارسال عناوین مقالات خود از این چهارچوب استفاده نمایید.